0 زبان

لواط و تفخیذ در قانون مجازات اسلامی

لواط و تفخیذ در قانون مجازات اسلامی
لواط و تفخیذ در قانون مجازات اسلامی

مجازات جرم لواط
جرم لواط به معنای هم بستری دو مرد با یکدیگر گفته می شود که موجب ارضای غریزه جنسی است. در این عمل لواط، مرد آلت تناسلی خود را به اندازه حشفه (ختنگاه) و یا بیشتر در مقعد دیگری وارد می کند. لواط یکی از گناهان کبیره است که در ماده 233 قانون به طور کامل به این موضوع اشاره شده است. مطابق ماده 233 این قانون قانون مجازات اسلامی ” لواط عبارت است از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دُبُر انسان مذکر دیگر ” .
رابطه جنسی در جامعه ما چهارچوب و تعاریف مشخصی دارد . گذشتن از حد و انحراف از این چهارچوب ها موجب تخریب اخلاقیات جامعه و آسیب به نظم اجتماعی می شود.
در کشور ما از نظر قانونی و بر اساس موازین فقهی، احکامی راجع به روابط جنسی تنظیم شده و صادر گردیده است که عدم رعایت و عدول از آن ها باعث ارتکاب این جرم می شود که مجازاتی را به دنبال خواهد داشت.
شایان ذکر است که عمل لواط از جمله بدترین و وقیح ترین اعمال بوده و به همین سبب بر آن مجازات بسیار سنگینی در نظر گرفته شده است. مجازاتی را که برای این عمل در نظر گرفته و متذکر شده اند برای هیچ یک از اعمال غیر قانونی و خلاف قانون منظور نشده است.
از جمله مجازات جرم لواط عبارت است از:
سنگسار کردن، کشتن، پرت کردن گنهکار از بلندی طوری که استخوان های فرد بشکند این مجازات ها از جمله مجازاتهایی است که اسلام در نظر گرفته است. چناچه دخول به صورت کامل انجام نشده باشد مثل تفخیذ یا اینکه بین دو باسن انجام شود برای این عمل مجازات حد در نظر گرفته شده است.
مطابق ماده 234 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 « حد لواط برای فاعل درصورت عنف، اکراه یا دارا بودن شرایط احصان، اعدام و در غیر این صورت صد ضربه شلاق است. حد لواط برای مفعول، در هر صورت ( وجود یا عدم احصان ) ، اعدام است ».
تبصره 1 در صورتی که فاعل، غیر مسلمان و مفعول، مسلمان باشد حد فاعل، اعدام است.
ماده 236 قانون مجازات اسلامی در تفخیذ، حد فاعل و مفعول، صد ضربه شلاق است و از این جهت فرقی بین محصن و غیر محصن و عنف و غیر عنف نیست.
ماده 237 قانون مجازات اسلامی همجنس گرایی انسان مذکر در غیر از لواط و تفخیذ، از قبیل تقبیل و ملامسه از روی شهوت، موجب سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است.
بنابراین ، مجازات در نظر گرفته شده برای فاعل لواط در صورتی که مفعول از انجام این کار اکراه داشته و یا اینکه فاعل لواط ، دارای همسر باشد که بتواند با او رابطه جنسی داشته باشد ، اعدام است . اگر فاعل لواط دارای این شرایط نباشد مجازات فاعل لواط صد ضربه شلاق حدی خواهد بود .
مجازات در نظر گرفته شده برای مفعول در هر صورت اعدام است چه همسر داشته باشد و چه نداشته باشد.
لواط به عنف یعنی چه ؟
همان طور که گفته شد در عمل لواطدو فرد مذکر حضور دارند که یکی فاعل و دیگری مفعول است و این کار برای ارضا جنسی از طریق پشت صورت می گیرد، که قانون گذار برای هردوی آن ها مجازات در نظر گرفته است . مطابق ماده 233 قانون مجازات اسلامی ( لواط عبارت از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دبر انسان مذکر است )
لازم است برای شفافیت بیشتر موضوع، ابتدا به معنا کلمه (عنف) بپردازیم . عنف در لغت به معنای اجبار کردن دیگری، و غلبه بر شخص مقابل می باشد . برای بوجود آمدن عنف و اجبار در لواط باید دو چیز وجود داشته باشد که عبارت است از :
وارد شدن آلت تناسلی فرد مذکر بر پشت شخص مذکر دیگری که این شخص فاعل نامیده می شود .
شخصی که این عمل شنیع بر بدن او واقع شده است به هیچ عنوان رضایت به انجام این کار نداشته باشد و این عمل به اجبار بر روی او انجام شده باشد.
زمانی گفته می شود لواط به عنف بوده است و تجاوز جنسی بر جنس مذکر واقع شده است که زور و اجباری از طرف شخص فاعل نسبت به شخص مفعول به عمل آمده باشد؛ همچنین مفعول این عمل شنیع در برابر او از خودش مقاومت نشان داده باشد، اما باز نتواند جلوی فاعل را بگیرد . برخلاف تصورات عامه مردم، عنف و اکراه معانی متفاوتی از هم دارند .
عنف به معنای زور و غلبه بر دیگری است و در صورتی اتفاق می افتد که ظرف مقابل مورد تعرض، مقاومت ازخودش نشان داده باشد، اما نتواند جلوی این اتقاق را بگیرد، بدون این که هیچ اراده ای داشته باشد .
اکراه زمانی به وقوع می پیوندد که فرد مفعول واقعه با اراده خود این کار را انجام می دهد، اما تمایلی به انجام دادن آن ندارد و در اصطلاح عامیانه مجبور می شود که به درخواست فاعل یا دستور دهنده تن دهد . در اکثر مواقع شخص مفعولی که اکراه شده است، از روی ترس، کاری را که فاعل یا دستور دهنده از او خواسته است را انجام می دهد ، مثلا شخص مورد تهدید شدید قرار می گیرید و از روی اجبار (با اراده ) خود را تسلیم دستورات دیگری می نماید .
توبه ی لواط کننده تاثیری بر مجازاتش دارد؟
با توجه به ماده ی 13 قانون آیین دادرسی کیفری، توبه ی متهم از جمله موارد سقوط دعوای کیفری و صدور قرار موقوفی تعقیب یا موقوفی اجرا می باشد.
البته صرف ادعای توبه کافی نیست و اصلاح و ندامت مرتکب باید احراز شود. در خصوص جرم لواط هم توبه موجب سقوط دعوا می شود که آن را بررسی می کنیم.
اگر متهم به لواط قبل از اثبات جرم توبه کند و پشیمانی و اصلاح او برای قاضی ثابت گردد، مجازات او ساقط می شود. اگر جرم لواط کننده با اقرار او ثابت شده باشد و و بعد از اثبات جرم توبه کند، دادگاه می تواند عفو او را توسط رئیس قوه قضائیه از مقام معظم رهبری تقاضا کند.
در صورتی که لواط به عنف و اکراه باشد یا با اغفال مفعول انجام شده باشد و مرتکب توبه کند، مجازات اعدام ساقط می شود اما فاعل به حبس یا شلاق تعزیری در جه شش یا هر دو مجازات محکوم می گردد.
اگر ثابت شود مرتکب تظاهر به توبه کرده سقوط مجازات منتفی شده  و مجازات اجرا می شود.
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 

اطلاعات تماس

آدرس : اصفهان، خيابان طيب، جنب پمپ بنزين، مجتمع مهتاب? ، طبقه دوم واحد??
تلفن : 03132200675, 03132200686, 03132200503
ايميل : info@akrambeheshti.ir
موبايل : 09139139163

درباره ما

موسسه حقوقي و وکالت اکرم بهشتي
موسسه حقوقي و وکالت اکرم بهشتي
موسسه حقوقي
وکالت
اکرم بهشتي
وکیل
دفتر وکالت
وکیل دعاوی
وکیل خانواده
وکیل تجاری
وکیل ملکی
وکیل کیفری
وکیل پایه یک دادگستری
چک
سفته
مهریه
نفقه
حضانت
خلع ید
کلاهبرداری
خیانت در امانت
مشاوره

خبرنامه

ارسال